Det bör ju ligga i varje organisations och företags intresse att göra det enkelt, snabbt och smidigt att köpa, boka och beställa varor och tjänster online.

Jag må vara ganska online orienterad, jag vill till varje pris undvika att skicka brev med posten och helst slippa tidsödande telefonsamtal. Nu var jag ute efter en försäkring till min son, jag vill alltså ha en barnförsäkring! Jag går till Google.se med stor nyfikenhet och spänning, vill ju se vilket företag som ligger först på sökordet!

Trygg Hansa innehar förstaplatsen när jag söker! Under de sponsrade länkarna då såklart, där ingen enligt mig är speciellt slående. Jag klickar på Trygg Hansa…

Trygg Hansa har första positionen på Google.se

Jag möts av en informations/sälj-sida med argument. Vill ej läsa då jag förutsätter att de lovar guld och gröna skogar på sin egna sida, ointressant. Jag kommer ändå googla runt för att läsa mer neutral feedback om deras barnförsäkring så fort jag sett priset. Jag klickar vidare till beräkna pris och möts av en ganska snabb två-stegs process. Bra!

Aningen senare bestämmer jag mig för att Trygg Hansa är ett bra val, jag vill ha försäkringen. Men upptäcker att det inte går, man måste ansöka om den. Krångligt!

Jag vill ändå ha försäkringen så jag sätter igång, upptäcker att diverse papper ska skickas till mig för påskrift. Onödigt!

Det går någon vecka och ett papper dimper ner i brevlådan med mängder av uppgifter som ska fyllas i, som t ex om barnet varit på sjukhus och mängder av frågor om upptäckta allergier. Kunde jag inte gjort detta online? Jag ska skriva på, visst – men det finns BankID!

Några frågor dyker upp, så jag vill maila Trygg Hansa, söker runt på deras sida men hittar ingen mailadress? Va? Jag letar i ytterligare några minuter innan jag provar att googla ”maila trygg hansa” och topp resultatet är ett inlägg på forumet Flashback med rubriken ”Hur fan mailar jag Trygg Hansa”. Det är fler som har det problemet alltså!

Flashback forumet rankar först på "maila Trygg Hansa".

Man måste ringa, jag vill ju göra allt online! Tråkigt! Jag struntar helt enkelt i min fråga och skickar in pappret som jag kunde ha fyllt i online och signerat med BankID om Trygg Hansa tänkt lite mera.

Ytterligare en månad senare kommer inbetalningskortet på dryga 2 000kr, det tog sin tid men gick bra till slut. Här finns det processer och flöden att förbättra.

Jag kikade in idag för att se om det möjligen nu någon månad senare går att kontakta dem via email, men icke. Istället upptäckte jag formuläret man ska fylla i för att bli uppringd inte fungerar, jag provar att klistra in koden nedan: https://app2.trygghansa.se/ZKCallGuideUI/Default.aspx i webbläsarens adressfält. då kommer jag till uppringaren. Men att man ska göra så förstår kanske inte de flesta, här har man nog missat att lägga in en iFrame.

Ett litet fel på Trygg Hansas webbsida

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.