Jag må kallas hård eller iskall, men jag har alltid ogillat ursäkter när det kommer till förklaringar varför någon misslyckats. Jag förstår behovet av att förklara sig, känna medkänsla och få tröst. Men vare sig det handlar om att prestera ”på skoj” tillsammans med 39 andra i ett spel som låt oss säga World of Warcraft – eller att planera en strategi för ett företags online närvaro (för att ta två exempel HELT ur luften). Så är folk omkring ej intresserade av att höra huruvida man var förkyld, fastnade i bilkö 10 dagar i rad, var utan internet på grund av olyckliga omständigheter eller diverse andra orsaker – jag åtminstone skiter i vilket. Du failade. Skärp dig till nästa gång. Faila fler gånger och du blir ersatt.

Det som är ännu värre, är när folk på medelnivå som saknar kompetens tar resurser från människor som kan ägna sig åt bättre saker. På grund av att de är inkompetenta men inte kan erkänna det.

Praktexempel:

Nästan åtta av tio marknadschefer har inte koll på hur mycket deras företag satsar på sociala medier samt hur kampanjerna genomförs. Nu efterlyser de bättre mätmetoder, enligt en ny undersökning.

Från Dagens Media 2011-09-27.

Skitsnack, mätmetoderna för online är sjukt avancerade. Detta är ungefär som ligisterna i Botkyrka på 90-talet som som slogs och hade som ursäkt att ”vi har inga lokaler juuu”. Fast på en lägre nivå?

Från Sveriges Marknadsförbund:
De två största utmaningarna för dagens marknadsförare är tidspress/budget och det utökade medielandskapet. Därefter kommer utmaningen att visa effekt av marknadsföringen.

Random noobs, lär er online (för ja, webben är för att stanna), eller överlåt på någon som kan och behåll din yrkesstolthet. Det finns mängder av bra online annonseringsbyråer

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.